Sara Mazur invald i Kungl. Vetenskapsakademien

17 september 2024

Kungl. Vetenskapsakademien har valt in två nya medlemmar i klassen för humaniora och för framstående förtjänst om vetenskap. Det handlar om Marika Hedin, vd för Riksbankens Jubileumsfond, och Sara Mazur, verkställande ledamot av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse.

Sara Mazur är civilingenjör i elektroteknik och tekn dr i fysik. Hon disputerade 1994 på en avhandling om plasmafysik vid KTH och är även filosofie hedersdoktor vid Luleå tekniska universitet. Sara Mazur har en lång karriär på Ericsson bakom sig och fungerade bland annat som chef för telekomföretagets forskningsavdelning 2012-2018. Hon är ledamot i IVA avdelning XI forskning och utbildning sedan 2007 och har dessutom haft styrelseuppdrag i flera företag, bland annat Investor, Saab och Chalmers Tekniska Högskola. Frågor som hon engagerat sig i rör samarbetet mellan den akademiska världen och näringslivet samt att öka andelen kvinnor inom teknikområdet.

År 2018 knöts hon till Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse där hon lett och varit ordförande för flera av stiftelsens stora strategiska satsningar som Wallenberg AI, Autonomous Systems and Software Program (WASP) och Wallenberg Initiative Material Science for Sustainability (WISE).

Sedan 1 januari 2024 är hon verkställande ledamot av Knut och Alice Wallenbergs Stiftelse. Hon är även ledamot i den nya forskningsberedningen som ger råd till regeringen inför forskningspropositionen som beräknas bli klar hösten 2024. Dessutom är hon ledamot i regeringens AI-kommission.

Läs hela pressmeddelandet på Kungl. Vetenskapsakademiens hemsida